Det är för tillfället väntetid på grund av stor efterfrågan. Se vår leveranssida för mer information.

Omletbloggen

Äggens fantastiska hälsofördelar: Därför är de så nyttiga

Det går att tillaga och äta ägg på oändligt många olika sätt och de är en frukostfavorit för många. Men du har säkert hört både att det kan vara farligt att äta för många ägg och att de är nyttiga och det inte går att äta för många av dem, så vad är sanningen? Läs vidare så tacklar vi myterna om ägget…

Vi börjar med myterna


“Du får ett förhöjt kolesterolvärde av att äta ägg vilket ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar…” – En fördom från 80-talet innan forskare bevisade att ägg faktiskt är nyttiga.
Ägg ger dig inte förhöjda kolesterolvärden. En äggula innehåller ungefär 200mg kolesterol, vilket gör det till en av de matprodukter som har det högsta värdet. Men allt kolesterol vi äter stannar inte i kroppen och endast cirka 25% av kolesterolet i maten vi äter tas upp i tarmarna.
Runt 75% av det kolesterol i ditt blod som mäts vid ett blodprov produceras av levern. Kolesterol är resultatet av en diet med mycket mättat fett som smör, ost, skinka, leverpastej och så vidare, vilket leder till att din kropp producerar för mycket “dåligt” kolesterol. Men det är inte på grund av att du har ätit för många ägg, utan för att din kropp inte har fått i sig en balanserad kost och därför producerar mer kolesterol än den behöver. Däremot ska du undvika att äta stekta ägg varje morgon eller att äta dina äggmackor med mycket smör och kaviar eftersom du när du kombinerar äggen med fettsyror kan få kroppen att öka produktionen av det “dåliga” kolesterolet. Men det är inte äggen i sig som orsakar det eller som täpper till artärerna och orsakar hjärt- och kärlsjukdomar, utan det du äter med dina ägg.
Det handlar om att äta en varierad och balanserad kost och en frisk person kan äta upp till sex ägg i veckan.

Ägg innehåller många näringsämnen

Först och främst är det intressant att veta att ett ägg bara innehåller 90 kalorier!

Både gulan och vitan är fulla av näringsämnen, vitaminer och mineraler som din kropp behöver. Ägg innehåller också karotenoider som är en antioxidant som hjälper till att förebygga mot åldersrelaterade sjukdomar. Men inte bara det!
Ägg innehåller väldigt mycket protein (2 ägg har lika högt proteininnehåll som 100g kött) och de innehåller också vitaminerna A, D, E, K, B2 och N12 liksom fosfor, magnesium, kalium och andra mineraler som din kropp behöver. Med två ägg som bara innehåller 90 kalorier per ägg kan du laga en omelett och eftersom äggen innehåller mycket protein känner du dig mättare längre och proteinet är också viktigt för att du ska kunna bygga och bibehålla muskelmassa.

Ägg innehåller B-vitamin vilket hjälper hjärnan att fungera som den ska och det är också bra för minnet och koncentrationen.
Kvinnor som är gravida kan äta ägg utan problem och de vitaminer och mineraler som finns i äggen, inklusive folat, är bra för fosterutvecklingen.
Ägg innehåller zink (vilket reglerar hormoner) och tillsammans med proteinet de innehållet gör ägg underverk för ditt hår! Det finns många recept på internet för hur du kan använda ägg för att sköta om ditt hår.
Omlet tipsar: Blanda ett ägg, ett par droppar söt mandelolja (inte mer än fyra droppar) och en sked honung så kommer ditt hår att tacka dig! Lämna i håret i 10 minuter och skölj sedan ur ordentligt.
Det viktigaste av allt kanske är att komma ihåg att äggen inte bara är nyttiga utan de är ju goda också! Det går att använda ägg i många olika recept och de är inte bara för frukostbordet eller en snabb omelett. Oavsett om du gillar dina ägg stekta, kokta, som äggröra, i en matpaj, i tårta eller i pannkakor så finns det något för alla smaker!
Du hittar vårt senaste tårtrecept här eller så kan du testa vårt goda bananbrödsrecept!

Så här väljer du vilka ägg du ska köpa

Näringsinnehållet i dina ägg kan variera beroende på de ägg du väljer att köpa eftersom de kan innehålla en mindre mängd Omega-3 om du köper ägg från burhöns än om du väljer att köpa ekologiska ägg.
Vad betyder märkningen på ägget?
0 = ekologisk produktion
1 = frigående utomhus
2 = frigående inomhus
3 = burhöns

Har du funderat på att skaffa egna höns för att alltid ha färska frukostägg? Ägg är både nyttiga och supergoda och att alltid ha färska ägg hemma utan att behöva handla är en riktig bonus.
Med Omlets äggsnurra och ”Egg Ramp” kan du förvara äggen i den ordning du plockade in dem så att du använder det äldsta först och inte behöver slänga något i onödan.
Omlet tipsar: Om du inte är säker på om ägget fortfarande är färskt kan du lägga det i ett glas vatten. Om ägget sjunker till botten är det fortfarande ätbart men om det istället flyter i vattnet ska du inte äta det.

 
 
 
 
Sammanfattningsvis så innehåller ägg många viktiga näringsämnen och det är bra att äta dem varje vecka och regeln är att överlag äta en hälsosam och balanserad kost.

This entry was posted in Höns


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *